12,5 jaar Digital Art Lab

Het is een bijzonder jaar voor het Lab: we vieren ons 12,5-jarig jubileum! In september 2010 begon CKC & partners samen met The Patching Zone aan een onderzoek voor cultuuronderwijs in de 21ste eeuw. Wat konden nieuwe technieken brengen? En hoe konden we ook de nieuwe generaties, de digital natives, blijven bereiken? Het Digital Art Lab was geboren.

Het eerste jaar was een wervelwind van onderzoeken en experimenten. Een dansvoorstelling met Wii-controllers. Digitale muziekproductie. Robots. Programmeren. Een digitale harp gemaakt van bananen (ja, echt). Alles samen met docenten van CKC & partners, die zich in recordtijd de nieuwe technieken eigen maakten.

Ook belangrijk: er werd niet alleen over de nieuwe generaties gepraat, ze werden ook uitgenodigd. We kregen heel veel Zoetermeerse jongeren over de vloer. Zo kwamen scholieren langs voor workshops over robotica en dj’en. En daar gebeurde iets bijzonders. Een paar jongeren bleven plakken in het Lab. Begonnen zich verder te verdiepen. En besloten uiteindelijk zelf cursussen te gaan geven over hun passie. Zo werden de eerste peer teaching-workshops geboren. En dat groeide door, naar nieuwe projecten volledig opgezet door jongeren. Bijvoorbeeld Alpha, een webserie waar ruim 40 jongeren aan meewerkten. Of ZoundGame, wat resulteerde in het Open Lab, dat nog steeds elke vrijdag te bezoeken is.

De rol van het Lab ontwikkelde over de jaren in een veranderend landschap. Zo werd het Lab in 2015 uitgebreid met een MakerSpace, gevuld met apparatuur om razendsnel prototypes te bouwen. Zo zetten we zelf onze eerste 3D printer is elkaar. Ook haakten we partners van buiten aan. Bijvoorbeeld de gemeente Zoetermeer, voor de ontwikkeling van een virtual reality-visualisatie voor een nieuw stadspark. Ook mochten we al menig student van de TU Delft, Haagse Hogeschool en mboRijnland ondersteunen tijdens hun stages en opdrachten.

De faciliteiten van het Lab ontsloten nieuwe workshops voor alle doelgroepen. Van digitale fotografie, grafisch ontwerp en Photoshop voor volwassenen in de avonduren tot een introductie in techniek voor basisschoolleerlingen tijdens Open Lab Junior. En ook het basis- en voortgezet onderwijs werd niet vergeten: met de hilarische robotwedstrijd Hebocon konden basisschoolleerlingen de beginselen van techniek leren én elkaar te lijf met de meest kleurrijke zelfgemaakte robots.

Na 12,5 jaar mogen we wel zeggen dat het Lab is opgegroeid met zijn deelnemers. Als R&D-centrum staan we midden in de constante vernieuwing van cultuur- en techniekonderwijs, en mogen we nog steeds aan grotere en uitdagendere projecten werken.

Nog genoeg te doen, dus. Aan de slag!